14 dec 2007
melancholie
Een schitterend verbouwd voormalig eindstation, aan de Invalidenstraße huisvest sinds 1996 het Hamburger Bahnhof, Museum für Gegenwart - Berlin. Het herbergt, onder veel meer, een grote collectie Joseph Beuys, Andy Warhol, Robert Rauschenberg, en Cy Twombly.
In de 6000 vierkante meters tellende Rieckhallen, ooit de goederenhallen van Lehrter Bahnhof, van de Zwitserse kunstenaar Roman Signer (1938).
Het merendeel van het schijnbaar lichtvoetige werk bestaat uit geluidloze super-8 filmpjes, video-opnames en fotoseries van kortdurende acties, die hij 'Kurzzeitskulpture' noemt: registraties van bizarre, grappige en ontroerende ideeën en voorvallen, door hem in scène gezet en gefilmd. Variërend van alledaagse activiteiten tot gevaarlijker projecten, afschieten van zijn muts met een vuurpijl. In de video 'Bett' ligt de kunstenaar bijna geheel verscholen onder een deken in bed, terwijl een miniatuur helikopter als een irritant insect rond zijn hoofd cirkelt. In 'Kajak mit Kühen' zit Signer gehelmd in een rode kajak die aan een touw over een verhard landweggetje wordt voortgetrokken door een auto. Je hoort alleen het geluid van de schurende kajak over het asfalt. Als hij langs een paar koeien komt rennen ze vrolijk met hem mee. Hij gaat net zolang door tot de kajak geen bodem meer heeft. Signer speelt bijna altijd zelf de hoofdrol in zijn filmpjes. Onverstoorbaar en geconcentreerd voert hij de bizarre acties uit die hij bedacht heeft. Het zijn absurde situaties die een spiegel zijn van het eigen menselijk handelen.
Een groot contrast met het letterlijk loodzware werk van überzeugte Melancholiker Anselm Kiefer dat in de centrale hal staat opgesteld. "Blei ist der stoff der Melancholiker und Alchemisten... Und Melancholiker in der Renaissance gleichgezetzt mit Künstlertum." (A.K.).