Form follows function, Louis Sullivans modernistisch adagium dat in de ontwerp- en ontwikkelingsfilosofie van de autoindustrie bij uitstek zijn plaats vond, leidde tot aerodynamische modellen die wat van vormeloze zeepjes weg hadden.
De vorm volgt nog steeds de functie, maar de primaire functie van de auto is dat hij zichzelf verkoopt.
Kon je in oldtimers nog gezichten herkennnen, een gegeven waar Pixar/Disney in zijn film Cars mee speelt, tegenwoordig zijn auto's steeds meer op (sport)schoenen gaan lijken en dan met name op van die zogenaamde 'sneakers' waar de hedendaagse pimp in hip-hopt.
Mij trof een advertentie van autofabrikant Opel die dit fenomeen ook opgemerkt leek te hebben.
De auto waarin nu de 'hoedenplanktentoonstelingen' plaatsvinden en die straks de echte kar van galerieopweg moet gaan trekken is een tweedehands Opel Astra die voor dat doel tegen een redelijk bedrag werd aangeschaft.
Niet de vergelijking van deze bolide met een iets te hoog gehakte dandyschoen, noch de gesuggereerde ongelooflijkeheid van de prijsstelling, maar de schrikbarende voorspelling 'No one will ever walk again' baart mij zorgen.
Nog vreemder wordt het als blijkt dat schoenenfabrikant Nike daadwerkelijk bezig is met het ontwikkelen van een auto.
Ik vraag mij dan ook zorgelijk af of deze 'SNEAKCAR' straks ook per paar verkocht gaat worden. Doos erbij? of houd u ze aan?
3 apr 2007
sneakers
Ook lezen:
abstract,
auto,
cars,
commercieel,
denkbeeld,
Form Follows Function,
futurisme,
lopen,
machine,
sneaker
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten