26 mrt 2007

K. Schippers

Ik ontmoette K. Schippers voor het eerst toen hij op 21 mei 1996 de P.C. Hooftprijs voor zijn verhalen en beschouwingen (gebundeld in De berg en de steenfabriek, Museo Sentimental, Eb en De vermiste kindertekening) ontving in het Letterkundig Museum in Den Haag waar ik als free-lance tentoonstellingsontwerper in die tijd vorm gaf aan ruim vijftig wisselende en vaste literaire presentaties.

Gisteren troffen we elkaar buiten het Museum Boijmans Van Beuningen na het bezoek aan de Schwitters-tentoonstelling.
'iN DE ZON' signeerde K. Schippers het door mij zojuist aangeschafte boek Holland Dada (1974, 2000), daarmee een daverende omissie in mijn ruime Schippers-collectie stralend aanvullend.

K. Schippers (geen toevallig pseudoniem van Gerard Stigter (1936)) richtte in 1958 (wel toevallig mijn geboortejaar) naar aanleiding van de Dada-tentoonstelling in het Stedelijk Museum, samen met J. Bernlef en G. Brands het tijdschrift Barbarber op waarin zij op Dadaïstische wijze de taal en de werkelijkheid bezagen. Als kenner van binnenuit reconstrueert K. Schippers in Holland Dada de roemruchte dada-veldtocht door Nederland van Kurt Schwitters, Theo en Nelly van Doesburg en Vilmos Huszár in 1923.


Enthousiast bezag K. Schippers de 'vrijwillige oefeningen' van geestverwant galerieopweg die op '8 millimeter' van het museum geparkeerd stond.

Geen opmerkingen: