31 mrt 2007

creatief

Tijdens de 'Kick Off' van de Nieuwe Garde Den Haag, een netwerk van jonge creatieven voor meer dynamiek en inspirerende samenwerkingen, werkten de afgelopen avond en nacht vijf teams voor het goede doel 8 uur lang over. Gratis en voor niets.
Voor de vijf goede doelen bedachten en maakten zij een website (Juliana Kinderziekenhuis en Stichting De Jutters), een tv-commercial, (De Goede Doelenwinkel), een radiospot (Stichting Dierenhospitaal en Ambulancedienst Den Haag), een beurspresentatie (Stichting Buddy Netwerk) en een poster voor het werven van vrijwilligers tijdens de 'Make A Difference Day' dit najaar (HOF, Promotie Haags Vrijwilligerswerk).
Na de eerste kennismaking en briefing van de 'opdracht', gingen de teams van creatieven aan het brainstormen en kregen de 'doelen' een workshop aangeboden van de Galerist die met hen een oulipiaans associatiespel deed.


Arend Hardorff van Creative Organisations Linked In Networks (COLIN) en Hans van Oel, beleidsmedewerker Cultuur van de Gemeente Den Haag hielden voor het niet overwerkende publiek inleidingen over het modieuze begrip 'Creatieve Stad' en haar economische voordelen.
In het publieke debat werd de afhankelijke attitude van de creatieven jegens overheden, subsidieverstekkers en stadsontwikkelaars weer breed geëtaleerd.
De door de Galerist ingebrachte stelling werd helaas náást het podium bediscusieerd omdat juist op dat moment Wethouder Jetta Klijnsma de zaal betrad en haar uiteraard welkome loftuitingen over het 8UO-initiatief uitstortte.

Stop domesticatie van de creatief!
De echte creatief is van nature een rioolrat; en zijn ontplooingsgebied de niet in kaart gebrachte underground. Zodra hij is ingeënt tegen de 'tien ziekten van COLIN', intraveneus wordt gevoed met broedplaatsensubsidies, en in kooien van projectontwikkelaars als gemeentelijk economisch toeteldier wordt gekoesterd, is steriliteit onvermijdelijk.

Geen opmerkingen: