11 feb 2007

art rotterdam 2


galerieopweg presenteerde zich met groot succes op Art Rotterdam, de beurs op het gebied van actuele, hedendaagse kunst die, van 8 t/m 12 februari, voor de achtste keer plaats vindt in de Cruise Terminal, op de Kop van Zuid in Rotterdam.


galerieopweg stelde zich uit eigen beweging op in de periferie van de circa 73 om hun mentaliteit, kwaliteit en drang naar vernieuwing geselecteerde galeries uit tien verschillende landen. Inmiddels heeft galerieopweg een mobiele positie verworven tussen andere toonaangevende, internationale galeries.
Gestationeerd op het voor bezoekers van Art Rotterdam gereserveerde parkeerterrein, midden in het spanningsveld tussen kunst in de periferie en die in institutionele instellingen, heeft galerieopweg weer een groot publiek bereikt. Met belangstelling bekeken de bezoekers deze nieuwe manier van expressie en exposeren en het commentaar op de stedelijke en landelijke omgeving.


Onder de bezoekers natuurlijk ook veel mij bekenden uit de kunstwereld; zoals Paul Combrink, 'dagboekschilder' en voorzitter van de Haagse Kunstkring, kunsthandelaar Ivo Bouwman, sinds 1988 in het bezit van een grote sculptuur van Marcel Prins, Berlin Chevy. Voormalig beursorganisator Wim van Krimpen, nu directeur van het Gemeentemuseum Den Haag (ruim twintig jaar geleden was hij als toonaangevend galeriehouder in Amsterdam initiatiefnemer van de KunstRai), attendeerde de nieuwbakken galerist op de illegaliteit van de onaangekondigde aanwezigheid van galerieopweg op Art Rotterdam. galerieopweg zou misbruik maken van de inspanningen van officiële deelnemers. Desondanks wenste de kunstliefhebber in hart en nieren galerieopweg alle succes, en beloofde www.galerieopweg.nl en deze weblog te zullen volgen. Want in het spanningsveld tussen kunst in de periferie en die in institutionele instellingen is "alles voor de kunst" (sic) geoorloofd. Absens carens.


Rond vier uur, toen de regen neerdaalde op het dak van galerieopweg, op het zelfde parkeerterrein van de beurs, klonk uit de speakers van een metershoog rijdend billboard luid de stem van Lucebert; [.....] het oogopenend papier het menselijk herfsttijloos / de kever helios en het kirrende graan op de vloer / ook het erenische fruit ook de droom van de wil / ook de droom van de moed en chaos en gril / kinderglimlach en blik bikkel en bal [.....] (De Discipel, 1953). Evenzo illegaal ingezet door het Stedelijk Museum Schiedam, ter promotie van hun prachtige Lucebert-tentoonstelling.
Het valt al met al een zeer bewogen beursgang te noemen.